Ponad 1000 zgłoszeń na 102 zabytki od mieszkańców województwa lubuskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dziękujemy za Wasze zaangażowanie!

Grafika dla województw: lubuskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Dziękujemy za zgłoszenia zabytków! Na górze logo Fundacji Most the Most i konkursu Nasz Zabytek. W tle mapa Polski z oznaczonymi wyżej wymienionymi województwami. Mężczyzna z dzieckiem na rękach i podskakująca kobieta. Budynki, symbolizujące zabytki, wśród drzew. Na dole logo patronów medialnych: TVP3 Gorzów Wielkopolski, TVP3 Kielce, Radio Kielce, TVP3 Olsztyn, Radio Olsztyn.

Ponad 1000 zgłoszeń na 102 zabytki – to efekt I Konkursu Nasz Zabytek w województwie lubuskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Fundacja Most the Most podczas trwającego 4 tygodnie (7 lutego – 7 marca) naboru otrzymała 379 zgłoszeń na 29 zabytków od mieszkańców województwa lubuskiego, 368 zgłoszeń na 40 zabytków od mieszkańców województwa warmińsko-mazurskiego oraz 261 zgłoszeń na 33 zabytki od mieszkańców województwa świętokrzyskiego. Propozycje są zróżnicowane, jednak ich wspólnym mianownikiem jest ogromne oddolne zaangażowanie mieszkańców i troska o lokalne dziedzictwo.

Komisja konkursowa wybierze spośród zgłoszonych zabytków – które spełniają kryteria konkursu i  których właściciele są zainteresowani współpracą z Fundacją Most the Most – po jednym zabytku w województwie lubuskim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim. Zwycięskie zabytki planujemy ogłosić w maju 2022 r. Następnie przeprowadzimy II Konkurs, w którym mieszkańcy z okolic wybranego zabytku będą Fundacji zgłaszać pomysły na jego nową funkcję społeczną.  Zwycięski projekt uzyska od Fundacji Most the Most dofinansowanie (do 1 000 000 PLN). Właściciel zabytku przeznaczy je na rewaloryzację zabytku i  dostosowanie go do wybranej w konkursie funkcji społecznej.

Zanim jednak poznamy zwycięzców I Konkursu komisja konkursowa zweryfikuje wszystkie zgłoszenia. Następnie Fundacja skontaktuje się z właścicielami zabytków, by uzyskać od nich odpowiednie dokumenty oraz oczywiście uzyskać ich akceptację i gotowość współpracy przy projekcie. Dopiero na podstawie zebranych informacji, biorąc pod uwagę możliwości realizacji projektu i jego potencjał społeczny po rewaloryzacji, zostaną wyłonione zwycięskie zabytki.

Natomiast już dziś jesteśmy pod wielkim wrażeniem otrzymanych zgłoszeń. W znakomitej większości są one przepełnione ciekawą historią tych miejsc, wspaniałymi zdjęciami, świetnymi pomysłami, jak dać im nowe życie oraz pokaźną dawką dobrej energii. To pokazuje, że lokalne zabytki odgrywają ważną rolę dla mieszkańców, którzy mają potrzebę troski o ich wspólne dziedzictwo i historię. Społeczności z województwa lubuskiego, świętokrzyskiego i warmińsko – mazurskiego pokazały, że dla wspólnego dobra potrafią się zaangażować i wziąć sprawy we własne ręce.

Czas na pomysł

Po wyłonieniu zwycięskich zabytków przyjdzie czas na wybór ich nowych funkcji społecznych. Lokalne społeczności ponownie zabiorą głos. Podobnie jak w I Konkursie, zależy nam na inicjatywie mieszkańców. W II Konkursie przez 3 tygodnie będziemy zbierać pomysły na to, jak lokalna społeczność chciałaby korzystać z wybranego zabytku po jego rewaloryzacji. Tak jak w I Konkursie, pomysł będzie można zgłosić przez elektroniczny formularz na naszej stronie internetowej. Osoby, które nie mają dostępu do internetu będą mogły zrobić to przez telefon. Zwycięskie zabytki oraz II Konkurs (na pomysł) planujemy ogłosić w maju 2022 r.

Co dalej?

Po wyborze pomysłów na wykorzystanie społeczne zwycięskich zabytków i podpisaniu umów z ich właścicielami, Fundacja przyzna dofinansowanie na rewaloryzację zabytku i dostosowanie go do wybranych w konkursie funkcji. Wysokość dotacji może sięgnąć nawet 1 000 000 PLN. 

WIĘCEJ INFORMACJI O KONKURSIE

Scroll to Top
Skip to content