Statut Fundacji Most the Most
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1.
Fundacja pod nazwą Fundacja MOST the MOST (zwana dalej: Fundacją), ustanowiona przez Bank Gospodarstwa Krajowego z siedzibą w Warszawie, Al. Jerozolimskie 7, 00-955 Warszawa (zwanym dalej: Fundatorem), aktem notarialnym z dnia 23 września 2020 r. (repertorium A nr 3619/2020) działa na podstawie przepisów Ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (zwanej dalej: Ustawą) oraz niniejszego Statutu.
§ 2.
- Fundacja uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
- Nadzór nad Fundacją i celami Fundacji sprawuje minister właściwy do spraw gospodarki oraz Prezydent m.st. Warszawy.
- Czas trwania Fundacji jest nieoznaczony.
§ 3.
- Siedzibą Fundacji jest miasto stołeczne Warszawa.
- Adres siedziby Fundacji jest taki sam jak adres siedziby Fundatora.
- Fundacja może tworzyć oddziały, filie oraz przedstawicielstwa w kraju i za granicą.
- Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, z tym że w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 4.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, jednakże Fundacja nie może tworzyć, przystępować ani obejmować akcji lub udziałów w spółkach prawa handlowego oraz cywilnego.
- Na prowadzenie działalności gospodarczej Fundator przeznacza z funduszu założycielskiego, co najmniej kwotę 1 000 000,00 zł (słownie: jeden milion złotych).
§ 5.
- Fundacja może używać pieczęci z napisem wskazującym jej nazwę i siedzibę oraz wyróżniającego ją znaku graficznego.
- Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla realizacji celów Fundacji lub dla samej Fundacji.
- Prawa i przywileje, o których mowa w ust. 2 zatwierdza Rada Fundacji.
§ 6.
Fundacja, za zgodą Rady Fundacji, może należeć do innych krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacji, jeśli służy to realizacji celów statutowych oraz będzie wspierać działalność innych osób prawnych lub osób fizycznych, których działalność jest zbieżna z celami Fundacji.
Rozdział 2.
Cele i zasady działania Fundacji
§ 7.
Celami Fundacji są:
1) rewitalizacja i odbudowa obiektów zabytkowych;
2) wspieranie ochrony dóbr kultury materialnej i niematerialnej;
3) wykorzystanie dóbr kultury materialnej i niematerialnej do rozwoju regionu poprzez
zwiększenie jego atrakcyjności kulturowej, turystycznej oraz inwestycyjnej;
4) upowszechnianie wiedzy i promowanie dziedzictwa narodowego i działalności z zakresu
kultury, sztuki oraz ochrony przyrody;
5) edukacja i upowszechnianie historii Rzeczypospolitej Polskiej w kraju i za granicą;
6) działania na rzecz rozwoju i promocji działań na rzecz rozwoju postaw etycznych, edukacji
młodego pokolenia i budowania kapitału społecznego;
7) działania na rzecz rozwoju i promocji działalności kulturalnej budującej wizerunek
Rzeczypospolitej Polskiej;
8) łączenie ochrony zabytków z samofinansowaniem i przynoszeniem dochodu lokalnym
społecznościom;
9) prowadzenie działalności charytatywnej i filantropijnej;
10) wspieranie edukacji;
11) wspieranie twórczości związanej z kulturą, nauką i rozrywką;
12) działalność muzealna, konserwacja dzieł sztuki, oraz wspieranie działalności pielęgnującej
tradycję i historię Rzeczypospolitej Polskiej;
13) wspieranie oraz podejmowanie działań prowadzących do odzyskania utraconych dóbr dziedzictwa kulturowego;
14)budowanie kapitału społecznego i wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno- gospodarczego Polski poprzez integrowanie społeczności lokalnej, innych podmiotów lub instytucji, we wszelkich skoordynowanych działaniach w celu realizacji celów statutowych.
§ 8.
- Fundacja realizuje swoje cele, poprzez:
1) działania zmierzające do odbudowy i rewitalizacji zabytków w celu przywrócenia ich funkcji użytkowych i przystosowania do prowadzenia działalności muzealnej, usługowej, w tym hotelowej, gastronomicznej;
2) pozyskiwanie nieruchomości, w tym nieruchomości, na których posadowione są budynki lub budowle zabytkowe;
3) organizowanie i finansowanie wystaw oraz działalności muzealnej;
4) organizowanie i finansowanie konferencji oraz szkoleń, w szczególności gospodarczych, badawczych i naukowych;
5) podejmowanie działań związanych z dofinansowaniem badań naukowych oraz ośrodków i instytucji badawczych;
6) organizowanie, finansowanie oraz prowadzenie kampanii promocyjnych i edukacyjnych związanych z celami Fundacji;
7) działania na rzecz rozwoju, organizacji oraz promocji i finansowania inicjatyw społecznych oraz wydarzeń kulturalnych;
8) organizowanie wydarzeń kulturalnych, w tym: koncertów, przedstawień i widowisk artystycznych;
9) organizowanie i koordynacja działań promocyjnych pomiędzy jednostkami naukowo-badawczymi, kulturalnymi, placówkami oświatowymi oraz polskimi przedsiębiorcami;
10) organizowanie szkoleń, kursów, staży i fundowanie stypendiów;
11) podejmowanie działań promocyjnych poprzez organizację szkoleń, wykładów, konferencji i udział w inicjatywach społecznych o zasięgu lokalnym, regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym w zakresie realizacji celów statutowych;
12) udzielanie wsparcia finansowego i organizacyjnego programom edukacyjnym podnoszącym jakość nauczania oraz programom promujących historię gospodarczą Rzeczypospolitej Polskiej;
13) promocję oraz wsparcie na rzecz inicjatyw wydawniczych, audiowizualnych, publikacji elektronicznych związanych z celami Fundacji;
14) prowadzenie działalności wydawniczej w zakresie realizacji celów statutowych;
15) współpracę z podmiotami krajowymi i zagranicznymi podejmującymi działania promocyjne oraz wizerunkowe związane z budowaniem wizerunku Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie gospodarki oraz historii Rzeczypospolitej Polskiej;
16) tworzenie i prowadzenie obiektów kulturalnych oraz muzeów, propagujących historię Rzeczypospolitej Polskiej;
17) ochronę dziedzictwa narodowego, w tym historycznych miejsc i budynków;
18) prowadzenie działalności gospodarczej, o której mowa w ust. 2, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa;
19) współpracę z podmiotami państwowymi w zakresie objętym celami Fundacji;
20) współpracę krajową i zagraniczną z muzeami, galeriami, szkołami artystycznymi i osobami fizycznymi zainteresowanymi celami Fundacji. - Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji będą:
1) 91.03.Z – Działalność historycznych miejsc i budynków oraz podobnych atrakcji turystycznych;
2) 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych;
3) 55.20.Z – Obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania;
4) 58.11.Z – Wydawanie książek;
5) 58.14.Z – Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
6) 58.19.Z – Pozostała działalność wydawnicza;
7) 59.11.Z – Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych;
8) 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
9) 63.12.Z – Działalność portali internetowych;
10) 66.21.Z – Działalność związana z oceną ryzyka i szacowaniem poniesionych strat;
11) 68.10.Z – Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek;
12) 68.20.Z – Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi;
13) 70.21.Z – Stosunki międzyludzkie {public relations) i komunikacja;
14) 72.20.Z – Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
15) 82.30.Z – Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
16) 90.01.Z – Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych;
17) 90.02.Z – Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
18) 90.04.Z – Działalność obiektów kulturalnych;
19) 91.02.Z – Działalność muzeów;
20) 94.99.Z – Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Rozdział 3.
Majątek i dochody Fundacji
§ 9.
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 5 000 000,00 zł (słownie: pięć milionów złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte lub uzyskane przez Fundację w toku jej działania.
§ 10.
Fundacja odpowiada za zobowiązania całym swym majątkiem.
§ 11.
- Dochody Fundacji pochodzą z:
1) darowizn, spadków, zapisów;
2) subwencji;
3) dotacji, grantów;
4) dochodów ze zbiórek i imprez publicznych;
5) dochodów z majątku nieruchomego i ruchomego;
6) dochodów ze środków zgromadzonych na rachunkach bankowych i inwestycji kapitałowych;
7) innego rodzaju przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji poprzez krajowe, zagraniczne osoby fizyczne i prawne oraz inne podmioty;
8) działalności gospodarczej. - Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana na jej działalność.
§ 12.
- Wszelkie dochody, w tym pochodzące ze źródeł wskazanych w § 11 ust. 1 Statutu, mogą być przeznaczone na realizację wszystkich celów Fundacji, o ile ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
- Z majątku Fundacji nie można przekazywać darowizny pieniężnej na rzecz członków organów Fundatora, członków organów Fundacji, pracowników Fundacji lub Fundatora (bez względu na podstawę zatrudnienia) oraz osób powiązanych osobowo lub kapitałowo z tymi osobami.
- Osoby bliskie, o których mowa w ust. 2 to osoby, z którymi członkowie organów Fundatora lub Fundacji lub pracownicy Fundatora lub Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej w pierwszym stopniu, albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.
- Fundacja nie może się angażować w kampanie i wydarzenia wspierające polityczne partie, ugrupowania i stowarzyszenia. Nie jest dozwolone również udzielanie im jakiegokolwiek wsparcia finansowego.
§ 13.
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, Zarząd Fundacji powinien złożyć oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza albo spadek odrzucić.
§ 14.
Rokiem obrotowym Fundacji jest rok kalendarzowy.
Rozdział 4.
Organy Fundacji
§15.
Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji (zwana dalej: Radą);
- Zarząd Fundacji (zwany dalej: Zarządem).
§16.
- Rada składa się z 3 (trzech) do 5 (pięciu) członków.
- Członkowie Rady powoływani są przez Fundatora na okres wspólnej kadencji trwającej 4 (cztery) lata.
- Fundator spośród członków Rady wyznacza jej Przewodniczącego oraz Wiceprzewodniczącego.
- Fundator ma prawo odwołać Radę lub członka Rady przed upływem kadencji.
- Mandaty członków Rady wygasają:
1) z upływem kadencji;
2) w przypadku rezygnacji z pełnionej funkcji, złożonej Fundatorowi (w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej);
3) z dniem odwołania;
4) z dniem śmierci.
§ 17.
Rada sprawuje stały nadzór nad działalnością Fundacji. Do kompetencji Rady należy w szczególności:
- ustalanie zasad wynagradzania i wysokości wynagrodzeń członków Zarządu oraz zawieranie, rozwiązywanie i zmiana umów z członkami Zarządu;
- opiniowanie i przedkładanie Fundatorowi projektów zmian Statutu;
- opiniowanie i przedkładanie Fundatorowi wniosków w sprawie likwidacji Fundacji lub połączenia z inną fundacją;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych planów finansowych przedkładanych przez Zarząd uwzględniających m.in. budżet przeznaczony na wynagrodzenia dla pracowników;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych i sprawozdań z działalności Fundacji przedkładanych przez Zarząd, o których mowa w Ustawie;
- podejmowanie uchwały w przedmiocie podziału zysku lub sposobie pokrycia straty za ubiegły rok obrotowy;
- wybór biegłego rewidenta do badania rocznego sprawozdania finansowego;
- rozpatrywanie i zatwierdzanie okresowych sprawozdań z działalności Fundacji przekazywanych Fundatorowi przez Zarząd;
- opiniowanie wniosków Zarządu do decyzji Fundatora, w tym wniosków o darowiznę;
- wyrażanie zgody na przystępowanie przez Fundację do innych organizacji, o których mowa w § 6 Statutu;
- zatwierdzanie regulaminu pracy Zarządu;
- uchwalanie regulaminu Rady, określającego jej organizację i sposób wykonywania czynności.
§ 18.
- Rada pracuje na posiedzeniach, które odbywają się nie rzadziej niż 4 (cztery) razy w roku kalendarzowym. Na posiedzeniach Rady wymagana jest obecność Przewodniczącego Rady lub Wiceprzewodniczącego Rady. Posiedzenia Rady mogą odbywać się także przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Rada może podejmować uchwały także w trybie pisemnym lub przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość.
- Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków Rady. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Rady.
§ 19.
- Zarząd składa się z 1 (jednej) do 3 (trzech) osób, w tym z Prezesa Zarządu.
- Członkowie Zarządu powoływani są przez Fundatora na okres wspólnej kadencji trwającej 4 (cztery) lata.
- Fundator ma prawo odwołać Zarząd albo członka Zarządu przed upływem kadencji.
- Mandaty członków Zarządu wygasają:
1) z upływem kadencji;
2) w przypadku rezygnacji z pełnionej funkcji, złożonej Fundatorowi (w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej);
3) z dniem odwołania;
4) z dniem śmierci.
§ 20.
- W przypadku powołania Zarządu wieloosobowego, Fundator wyznacza spośród członków Zarządu Prezesa Zarządu.
- Członkowie Zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie z tytułu pełnionych funkcji.
- Pracami Zarządu kieruje Prezes Zarządu.
§ 21.
- Do kompetencji Zarządu należy podejmowanie decyzji we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji Fundatora lub Rady, w szczególności:
1) składanie oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków Fundacji, w tym majątkowych;
2) kierowanie działalnością Fundacji;
3) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji;
4) sporządzanie rocznych planów finansowych i przedkładanie ich Radzie do zatwierdzenia w terminie do dnia 30 listopada każdego roku;
5) sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych oraz sprawozdań z działalności Fundacji, o których mowa w Ustawie i przedkładanie ich Radzie do zatwierdzenia wraz ze sprawozdaniem biegłego rewidenta;
6) sporządzanie okresowych (kwartalnych) sprawozdań z działalności Fundacji i przedkładanie ich Radzie do zatwierdzenia;
7) przedkładanie Radzie do zaopiniowania wniosków Zarządu do decyzji Fundatora;
8) występowanie z wnioskami o finansowanie dla Fundacji, w tym z wnioskami o darowiznę;
9) przedkładanie Radzie projektów zmian Statutu;
10) przedkładanie Radzie wniosku w sprawie likwidacji Fundacji;
11) przedkładanie Radzie wniosku w sprawie połączenia z inną fundacją;
12) opracowanie projektu regulaminu prac Zarządu. - Pracodawcą w rozumieniu Statutu jest Fundacja, a czynności z zakresu prawa pracy wykonuje Prezes Zarządu lub upoważniona przez niego osoba.
- Zarząd przekazuje Fundatorowi:
1) roczne sprawozdania finansowe oraz sprawozdania z działalności Fundacji, o których mowa w Ustawie wraz ze sprawozdaniem biegłego rewidenta, niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez Radę, lecz nie później niż do dnia 31 maja roku bieżącego za rok ubiegły;
2) roczne plany finansowe, niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez Radę;
3) okresowe sprawozdania z działalności Fundacji, niezwłocznie po ich zatwierdzeniu przez Radę nie rzadziej niż dwa razy w roku;
4) informacje o wystąpieniu obowiązku zastosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych (zwanej dalej: Pzp), w terminie do 14 dni przed wszczęciem postępowania (informacje o przedmiocie, wartości i wybranym trybie postępowania w Pzp);
5) roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach zamieszczone na stronie internetowej Urzędu Zamówień Publicznych w terminie wskazanym w Pzp, jeśli złożenie sprawozdania jest wymagane.
§ 22.
- Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa Zarządu lub upoważnionego przez niego członka Zarządu.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w zależności od potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał. Na posiedzeniach wymagana jest obecność Prezesa Zarządu.
- Uchwały podejmowane przez Zarząd wieloosobowy zapadają zwykłą większością głosów, przy czym dla ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 2 (dwóch) członków Zarządu. W przypadku równej ilości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu.
§ 23.
- W przypadku, gdy Zarząd jest wieloosobowy do reprezentowania Fundacji, w tym składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych oraz niemajątkowych, upoważnionych jest 2 (dwóch) członków Zarządu działających łącznie.
- W przypadku jednoosobowego Zarządu, Fundację reprezentuje Prezes Zarządu, który upoważniony jest samodzielnie do składania oświadczeń woli w imieniu Fundacji, w tym w zakresie praw i obowiązków majątkowych.
§ 24.
Fundator może w każdym czasie przeprowadzić kontrolę działalności Fundacji lub wnioskować o przekazanie informacji dotyczących jej działalności. Organy Fundacji są zobowiązane udostępnić osobom upoważnionym przez Fundatora wszelkie informacje i dokumenty.
Rozdział 5.
Połącznie Fundacji
§ 25.
- W przypadku, gdy może to zapewnić efektywne realizowanie jej celów, Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
- Decyzję w przedmiocie połączenia z inną fundacją podejmuje Fundator z własnej inicjatywy albo na wniosek Rady.
Rozdział 6.
Likwidacja Fundacji
§ 26.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję w przedmiocie likwidacji Fundacji podejmuje Fundator z własnej inicjatywy albo na wniosek Rady.
- W sytuacji likwidacji Fundacji, Zarząd zawiadamia ministra właściwego do spraw gospodarki.
- Likwidację prowadzi Zarząd, chyba że Fundator postanowi inaczej.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji przekazuje się decyzją Fundatora na rzecz działających w Rzeczypospolitej Polskiej organizacji o zbieżnych celach statutowych.
Rozdział 7.
Postanowienia końcowe
§ 27.
- Decyzję w przedmiocie zmiany Statutu podejmuje Fundator samodzielnie albo na wniosek Rady.
- Zmiana Statutu może dotyczyć celów określonych w akcie założycielskim.
§ 28.
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.