Dworzec w Grajewie jest przykładem reprezentacyjnego budynku kolejowego, jakie wznoszone były na głównych węzłach kolejowych, a które miały podkreślać majestat oraz potęgę Imperium Rosyjskiego. Widoczne to było w dekoracjach elewacji i wyposażeniu wnętrz, a także w nawiązaniu do stylów historycznych. Budynek dworca jest interesującym przykładem zastosowania stylu renesansowego w budynku użyteczności publicznej. Do czystej stylowo bryły budynku dodane zostało zadaszenie peronu, potraktowane dekoracyjnie i inspirowane drewnianą architekturą rosyjską bądź szwajcarską. Najcenniejszym elementem wyposażenia wnętrza są dobrze zachowane żeliwne schody wachlarzowe. Dworzec kolejowy w Grajewie powstał w 1873 r., kiedy oddano do użytku linię kolejową łączącą Grajewo, Białystok i Brześć. W związku z faktem, że w Prusach rozstaw torów różnił się od tego w Cesarstwie Rosyjskim, w Grajewie zorganizowano stację przeładunkową towarów oraz komorę celną. W związku z rangą stacji grajewskiej, która była kluczową w wymianie towarowej między Prusami a Rosją otrzymała ona bogatą infrastrukturę oraz wyróżniający się obiekt samego dworca
Opis powstał dzięki Pani Sylwii z Grajewa